pic

ترجمه: احمد پوراکبر

کارشناس ارشد روان­ شناسی

مرکز خدمات روان­ شناسی کهن

به خاطر داشته باشید:

توانایی «خود آرام ­سازی» از مهم­ترین مهارت­ هایی هست که می­ توانید یاد بگیرید. تمرین کردنش نه تنها در روابط عاشقانه، بلکه در بخش­ های دیگر زندگی­ هم می­ تواند کمک­ کنده باشد.

یکی از موثرترین روش­ ها برای مواجه با بن­بست در روابط با شریک زندگی، استفاده از جایگزینی سالم در حل مسایل است که «خود آرام­ سازی فیزیولوژی» نامیده می ­شود.

نکته: قبل از خود آرام ­سازی فیزیولوژیک، ابتدا لازم است که هر دو شریک زندگی بحث کردن را تمام کنند.

ادامه دادن به بحث یک نتیجه مسلم دارد، موجب می­ شود با خشونت با شریک زندگی­ تان برخورد کنید یا خودتان، به واسطه خشم درون­ تان را نادیده بگیرید. هیچ یک از این دو نتیجه فاجعه­ بار، شما را به جایی نمی ­رساند، جز این­که شما را یک قدم به جدایی نزدیک می­ کند.

منطقی­ ترین راهبرد این است ­که شریک زندگی­ تان را متوجه این کنید که برای مدتی کوتاه نیاز به تنهایی و فاصله گرفتن از بحث دارید. نباید اجازه دهید که رابطه به تنگنا برسد و احساس خفقان کنید. خیلی مهم است که در زمان فاصله گرفتن، به این فکر نکنید که کی مقصر هست و کی بی­ گناه.

بسیاری از افراد بهترین رویکرد برای خود آرام­ سازی خویشتن را تکنیک­ های مدیتیشن به منظور آرام سازی بدن­ دانسته و بر آن تمرکز می­ کنند. روش ساده ­ای که در زیر نیز می­ خوانید یکی از این تکنیک­ هاست:

گام هایی برای خود آرام­ سازی

  1. به علامتی خنثی فکر کنید که شما و همسرتان می ­توانید در گفتگو از آن استفاده کنید؛ این علامت کمک می­ کند تا در زمانی­ که یکی از طرفین احساس فشار و استرس می­ کند، به دیگری اطلاع دهد. این علامت، می­ تواند یک کلمه یا یک حرکت فیزیکی باشد، به عنوان مثال: ایست، اعلام تنفس یا خیلی ساده دو دست­ تان را به نشانه توقف بالا ببرید. خودتان ببینید با چه علامتی راحت هستید. یادتان باشد اگر از علامتی خنده ­دار استفاده کنید، می­ تواند تنش بین­ شما را بیشتر کند.
  2. زمانی­ که برای تنفس از هم جدا شدید، اقدامات زیر را امتحان کنید؛

مکانی را تصور کنید که به شما احساس آرامش و امنیت می­ دهد. جایی دنج که چیزی نمی­ تواند مزاحم ­تان شود. این مکان می ­­تواند جایی باشد که از دوران کودکی یادتان می­ آید، مکان دنجی که در آن مطالعه می­ کردید، اتاق خواب قدیمی­ تان یا خانه یکی از دوستان­ تان.

همانطور که خودتان را در این پناهگاه امن تصور می­ کنید، ذهن­ تان را رها کنید. بعد از بحث و جدل، مراقبه در یک جای امن می ­تواند آرام­ تان کند.

  1. سعی کنید روی نفس کشیدن­ تان تمرکز کنید؛ باید عمیق، منظم و یکنواخت باشد. معمولاً وقتی احساس فشار و خفقان در رابطه می­ کنید، نفس­تان بند می­ آید یا سطحی نفس می­­ کشید. سعی کنید دم و بازدم­ تان خیلی طبیعی باشد. اگر لحظه ­ای متوقف شوید و اجازه دهید سروصدای اطراف ­تان به طور موقت محو شود، می­ تواند کمک ­تان کند تا آرام ­تر و متمرکزتر شوید.
  2. سعی کنید قسمت ­هایی از بدن­ تان که احساس درد و ناراحتی دارد را بکشید و رها کنید؛ حس کنید گرما و سنگینی از بدن­ تان خارج می­ شود. برای این کار وقت بگذارید. این روش شبیه تمرکز بر تنفس است ولی ممکن است این تکنیک را بر تمرکز ترجیح دهید. با هر تکنیکی که فکر می­ کنید استرس­ شما را­ کم می­ کند،کار کنید.

تمرین فاصله گرفتن از تنش و ایجاد فرصتی برای آرمیدگی، آنقدر مهم است که می­ توانید آن را در هر مورد از حل تعارض بکار بگیرید. خودآرام ­سازی موجب می­ شود دو طرف بجای این­که همانند دشمن باهم برخورد کنند، مثل یک تیم برای حل اختلاف­ شان تلاش کنند.

این نکته ­ها را نقطه شروعی برای ایجاد جزیره­ای امن در درون­ تان بدانید. هر زمان­ که دوست داشتید، می­ توانید بارها و بارها به این مکان امن برگردید.

سلامت روان شما (و همسرتان) در تعیین سلامت رابطه شما نقش زیادی دارد. مراقبت از خودتان را فراموش نکنید. برای مراقبت از خودتان زمان و انرژی کافی اختصاص دهید (خواب کافی­، تغذیه، ورزش، زمانی برای پیگیری اشتیاق­ تان) و تکرار و شدت اختلاف­ تان را زیر نظر بگیرید.

 

منبع:https://www.gottman.com/blog/how-to-practice-self-soothing

چگونه تمرین خود آرام سازی کنیم؟روشی برای مهار استرس در روابط با شریک زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.